Hé jij! Heb je wel eens zo’n superleuke juf? Een juf die je laat lachen tot je buik pijn doet? Laten we eens kijken naar een grappig verhaal over een juf en een kleuter. Stel je voor: een kleuterjuf tilt een kleuter op, gewoon voor de lol! Ze draagt hem door de klas, helemaal naar het raam toe. Spannend, hè?
Een grapje met een kleuter: is dat wel goed?
Je ziet de juf doen alsof ze de kleuter door het raam wil gooien. Maar maak je geen zorgen! Ze doet het heel voorzichtig. En weet je wat? De kleuter lacht! Het is een groot spel, een grapje. Maar is zo’n grapje altijd goed? Laten we samen eens kijken.
Waarom lachen kleuters?
Kleuters vinden veel dingen grappig. Kriebelen, gekke gezichten, verstoppertje spelen… en soms ook een beetje spannende grapjes, zoals die van de juf. Waarom? Omdat het een beetje spannend is, maar ze weten dat ze veilig zijn. Ze vertrouwen de juf volledig. Dat is heel belangrijk!
Denk maar aan jouw favoriete grapjes. Wat maakt ze zo grappig? Is het de verrassing? Het onverwachte? Of gewoon iets geks wat gebeurt? Kleuters vinden het net zo leuk! Ze leren om humor te begrijpen en te waarderen. Het helpt ze om de wereld te ontdekken en te ervaren.
VIDEO: Kleuters op familiefeest
Wanneer is een grapje *niet* leuk?
Een grapje is alleen leuk als iedereen erom kan lachen. Als iemand zich bang of verdrietig voelt, dan is het geen leuk grapje meer. De juf in ons verhaal wist dat de kleuter het grapje wel leuk zou vinden. Ze keek goed naar zijn reactie. Zou zij stoppen als de kleuter bang was geworden? Absoluut! Een goede juf let altijd goed op hoe een kind reageert.
Hier zijn een paar dingen om te onthouden: Lees meer over het plaatsen van een kleuter op schoot bij de juf.
- Een grapje moet veilig zijn.
- Een grapje mag niemand pijn doen.
- Een grapje moet respectvol zijn.
Als een grapje aan één van deze regels niet voldoet, dan is het geen goed grapje.
Lees meer hier
Voor meer inzicht in Kleuter door juf ‘gegooid’? Grappig? – Uitleg voor kleuters, bekijk deze handige links.
Hoe leer je grapjes te maken?
Grapjes maken is leuk! Maar je moet wel weten hoe je het moet doen. Je kunt oefenen met gekke gezichten, rare geluiden of verhaaltjes vertellen. Je kunt ook samen met je vriendjes of vriendinnetjes grapjes bedenken. Belangrijk is dat iedereen het leuk vindt.
Misschien kun je wel een grappig verhaal bedenken over een aap die bananen eet met een vork! Of een olifant die ballet danst! Laat je fantasie de vrije loop. Denk na over wat jij grappig vindt en deel het met anderen!
Veiligheid bij spelletjes met kleuters
Spelletjes met kleuters kunnen superleuk zijn, maar veiligheid staat altijd voorop. Ook al is het een grapje, zoals de juf die de kleuter ‘door het raam gooide’. De juf deed dit natuurlijk heel voorzichtig en wist dat de kleuter zich veilig voelde. Het is belangrijk dat je altijd goed oplet bij spelletjes, zodat niemand zich bezeert.
Denk aan spelletjes in de klas. Gebruik altijd zachte materialen en let goed op de ruimte. Zorg dat er genoeg plek is om te spelen en dat er geen gevaarlijke objecten in de buurt zijn. Zo kan iedereen zich veilig en prettig voelen tijdens het spel!
Veelgestelde vragen
Vraag 1: Is het altijd verkeerd om een kleuter op te tillen en te doen alsof je hem ergens af gooit? Voor meer informatie over grensoverschrijdend gedrag en hoe je dit kunt uitleggen aan kleuters, zie dit artikel.
Nee, niet altijd. Het hangt af van de context, de relatie tussen de juf en de kleuter, en de reactie van het kind. Als het kind het leuk vindt en zich veilig voelt, dan kan het een grappig spel zijn. Maar het is belangrijk om te letten op de reactie van het kind en te stoppen als het kind zich ongemakkelijk voelt.
Vraag 2: Hoe leer ik mijn kind om grapjes te begrijpen?
Door samen grapjes te maken en te kijken naar grappige dingen. Lees samen grappige boekjes, kijk naar grappige filmpjes, en verzin samen grappige verhalen. Het belangrijkste is om plezier te hebben!
Vraag 3: Wat moet ik doen als mijn kind zich ongemakkelijk voelt bij een grapje?
Praat erover met je kind! Vraag hem of haar wat er niet leuk was aan het grapje. Help je kind om zijn of haar gevoelens te uiten. En zorg ervoor dat je kind zich veilig en begrepen voelt.
Vraag 4: Zijn er spelletjes die ik beter niet kan spelen met mijn kleuter?
Spelletjes die gevaarlijk zijn of die het kind bang of verdrietig kunnen maken. Denk aan spelletjes waarbij het kind zich kan bezeren of waarbij het kind zich moet verantwoorden.